Sökresultat för Jan Löwstedt...
Rensa filter?
Skolledning är så mycket mer än enskilda individers ansträngningar att leda och utveckla en verksamhet. Detta är utgångspunkten i Skolledning – scener från den organiserande vardagen. Boken belyser skolledning som summan av alla de lednings- och styrningspraktiker som påverkar den dagliga verksamheten i en skola.…
Skolledare har ett komplext arbete som idag utsätts för allt högre krav på resultat, kvalitet och ständig förbättring. Verksamheten i skolan ska dessutom vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och den förväntas i allt högre utsträckning…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Organisationsteori och beteende Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
Strategier och förändringsmyter redovisar forskning om sex vanliga strategier för skolutveckling: organisatorisk förändring, nätverk, IT, lokala projekt, ledare och fortbildning. Författarna analyserar ur ett organisationsteoretiskt perspektiv orsaker och intentioner bakom förändringar samt möjligheter att genomföra…
Strategier och förändringsmyter redovisar forskning om sex vanliga strategier för skolutveckling: organisatorisk förändring, nätverk, IT, lokala projekt, ledare och fortbildning. Författarna analyserar ur ett organisationsteoretiskt perspektiv orsaker och intentioner bakom förändringar samt möjligheter att genomföra…
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
Den svenska modellen lever – trots stora omvälvningar, kriser och strukturomvandlingar. Här skildras hur arbetsorganisation, effektivitet i svensk industri och olika innovationssystem har utvecklats inom ramen för en övergripande svensk modell under efterkrigstidens alltmer globaliserade värld.
Genom att belysa…
Skolledning som undervisningens metapraktik redovisar forskning om skolledning som den praktik som utövas av såväl rektor som andra personer med ledningslika uppgifter för att styra, stödja och utveckla lärares pedagogiska arbete.
Författarna menar att synen på vem som utför skolledning behöver vidgas från ett tidigare…